Rwa kulszowa jest następstwem zmian degeneracyjnych i zapalnych w kręgosłupie. Odczuwany prze Pacjenta ból spowodowany jest podrażnieniem lub zapaleniem nerwu kulszowego, największego nerwu w ciele człowieka.

Przyczyny choroby:

Rwa kulszowa jest najczęściej następstwem przepukliny dysków lub zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa z bezpośrednim uciskiem na nerw, powodując jego podrażnienie lub zapalenie. Może również pojawić się na skutek zapalenia stawów i choroby reumatycznej, nowotworu, ciąży lub uszkodzeń kręgosłupa.

Objawy choroby:

Ból odczuwalny jest w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, biegnie przez pośladek i tylną część uda, promieniując w dół poniżej kolana, czasami do stopy. Objawem jest uczucie bardzo ostrego, palącego bólu, który przeszywa jak "igła" i paraliżuje wprawiając nogę w odrętwienie. Efektem długotrwałej rwy kulszowej poza bólem, zmniejszoną ruchomością tułowia może być skrzywienie (skolioza) kręgosłupa oraz deformacja postawy ciała.

Zapobieganie:

• dieta bogata w magnez, potas i wapń,
  • zachowywanie prawidłowej postawy,
  • systematyczne rehabilitaacja,
  • unikanie czynności wysokiego ryzyka (dźwigania ciężarów, kontaktu z urządzeniami powodującymi wibracje),
  • unikanie alkoholu, palenia papierosów.

Leczenie:

• zachowawcze: terapia manualna, ćwiczenia, fizykoterapia, farmakoterapia,
  • operacyjne - podejmowane w sytuacji gdy leczenie zachowawcze nie przynosi rezultatów,
  • bezwzględnym wskazaniem do leczenia operacyjnego dyskopatii są objawy deficytu neurologicznego świadczące o uszkodzeniu układu nerwowego.